ساختمان موقوفه "بچه های آسمان" در نور افتتاح شد

ساختمان موقوفه "بچه های آسمان" در نور افتتاح شد

حجت الاسلام سید مهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در آیین افتتاح ساختمان موقوفه (بچه های آسمان ) اظهار کرد: در دنیایی که همه به میزان بهره وری فکر می کنند، واقف به بهره وری آخرت فکرکرده است.

وی تصریح کرد:دیرینه و پیشینه وقف در ایران اسلامی و سایر کشورها به صدها سال پیش بازمی گردد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه خداوند هم اموال و  هم جان ها را می خرد، گفت: باقی ماندن سنت وقف به ما کمک کند تا به جامعه  نشان دهیم که چگونه می توان با تاسی از آن  این سنت را برای آیندگان به یادگار بگذارند.

وی افزود: اکرام ایتام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که در وصیت نامه حضرت علی(ع) به آن اشاره شده است .

خاموشی گفت: سازمان اوقاف به درمان ،دارو، مسکن، اطعام دهی به یتیمان ،علوم جدید دانش بنیان هم توجه دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به وضعیت اوقاف از لحاظ بهینه سازی موقوفات گفت: با تبدیل کردن موقوفات به احسنت می توان علاوه براجرای حکم شرعی بسیاری از گره ها باز شود.

*وقف، ضرورت اجتناب ناپذیر برای زندگی اجتماعی است

حسین حسن نژاد معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندارمازندران نیز دراین آیین اظهارکرد: اگر این واقف خیراندیش را مصداق سوره والعصر بدانیم دور از واقعیت نیست چون هم کار خیر کردند و هم این سنت را در میان مردم به یادگار باقی گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه اسلام دین جامعی است، تصریح کرد: اکنون که در عصر ارتباطات قرارداریم دیده می شود که وقف با قدمت بیش از ۱۴۰۰ سال به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای زندگی اجتماعی ما است .

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران خاطرنشان کرد: ازعجایب و عظمت دین بزرگ اسلام بوده که این جامعیت «وقف» در طول تاریخ، کمترین خدشه ندیده است.

حسن نژاد با بیان اینکه احکام ما یک موضوع انتزاعی و پدیده یک وجهی نیستند،خاطرنشان کرد: امروز از وقف سخن می گوییم و آن را احسان و یک فرصت جاری برای حسنه دائم در مجموعه طول تاریخ یاد می کنیم، قطعا این سنت به پیوستگی اجتماعی کمک می کند.

وی افزود: اگر فردی خود را از جامعه و متعلق به جامعه بداند وهمچنین بهبود اوضاع اجتماعی را وظیفه خود بداند حتما برای ورود به حوزه وقف انگیزه پیدا می کند.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندارمازندران با بیان اینکه ارزش مالی وقف در جریان سنت حسنه مهم نیست،افزود: قدم برداشتن در این راه و تبدیل آن به یک فرهنگ ماندگار در درون جامعه درس مهم از این آیین بزرگ است.

وی بیان اینکه وقف نیازمند به زبان هنر بوده و هنر برای اثرگذاری نیازمند به وقف است، یادآورشد: باید ازهمه زبان ها ، هنرها، انسان ها ، معارف کمک بگیریم تا وقف زنده بودن و حیات خود را با شدت بیشتری حفظ کند.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به اینکه باید کمی درحوزه وقف نگاه ما به الزامات روز هدایت شود،گفت: همانگونه که در گذشته از تعزیه جهت بیان فرهنگ همیشه جاوید عاشورا استفاده کردند امروز در قالب یک فیلم از حادثه عاشورا و بسیاری از معارف دینی می توان کار هزاران سخنرانی و تولید محتوا را انجام داد.

حسن نژاد تصریح کرد: اگر وقف را یک بستری در فضای تعامل اجتماعی پیوستگی اجتماعی می دانیم که عناصر اجتماعی را بهم متصل می کند حتما باید برای توسعه وقف از نهادهای اجتماعی استفاده شود.

وی در ادامه گفت:شکل گیری نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد علاوه برتامین وقف برای تبیین آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندارمازندران افزود: موقوفات بسیاری در استان وجود دارد که برخی از آن ها با تبدیل به احسنت شدن می تواند زمینه بهره وری بیشتری ایجاد کند و خود این مسئله در میل و ایجاد فرهنگ و افزایش فرهنگ وقف هم می تواند اثرگذارباشد.

حسن نژاد با اشاره به اینکه باید دنبال نفی ذهنیت وقف در مقابل انفال باشیم،گفت: برخی از افراد به گونه ای عمل می کردند که گویی وقف در تقابل با انفال است و یا انفال ارزش حقوقی،مذهبی و حاکمیتی بیشتری دارد اما نحوه بهره برداری از این ها مهم تراست.

وی با بیان اینکه باید نظارت بیشتر و هدایت جدی تری در مجموعه متولیان موقوفات غیرمتصرفی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد:با نظارت و کمک بیشتر می توان منابع جدیدی از محل منابعی که از این موقوقاف حاصل می شود ایجاد و زمینه را برای تقویت فعالیت موقوفه در استان فراهم کرد.

اخبار مرتبط

اعزام ۴ کاروان دانش‌آموزی به راهیان نور

اقامت نوروزی در مازندران به بیش از ۱۹ میلیون نفر شب رسید

برگزاری آئین نوروز خوانی در آستانه بهار طبیعت در شهرستان سواد کوه شمالی و روستاهای اطراف

0 نظر

ارسال نظر

capcha